Test av nya ögonen....

När jag var liten så introducerade min mamma mig i korsstygnsvärlden. Under många år så hade jag ständigt en  "knyppling" , som jag kallade det, på gång,  med stora X stygn.
Jag avancerade ganska snabbt och producerade såsmåningom en hel del tavlor och dukar å allt möjligt. En del av tavlorna är inramade å har suttit på väggarna under många år, men ligger numera i nån kartong nånstans.
Dukarna kommer fram till jul och påsk och jag funderar varje gång jag plockar fram dem att man kanske skulle testa igen...
 
Nu ska vi ju komma ihåg att detta var före mobiltelefonerna, och FB mm fanns ju inte.
Så när jag såg på TV eller inte hade så mycket annat å göra så satt jag med dem i knät.  Andra stickade/ virkade eller höll på med annat. Men numera ser man handarbete  mindre å mindre då mer och mer tid går åt till att spela spel på mobilen eller scrolla FB. Lite tråkigt egentligen då det inte blir nåt vettigt av det. 
När jag väntade barnen så var det en självklar syssla fram till fingrarna började domna på slutet.
Sen kom ju FB.......och sen hade jag inte tid när kidsen blev äldre och sen tappade jag ju synen mer å mer så det blev bara jobbigt. Jag har några halvgjorda i nån låda nånstans, men det blev inte kul längre, så för 10 år sen gav jag upp. 
 
Jag har som sneglat åt att återgå till  handarbetandet nu ett tag för jag känner att det kan vara bra att ockuppera min stökiga hjärna med det istället för telefonen, då jag blir som halvstessad av den. Dessutom så har jag ju "nya ägon" nu och att trä in en nål i ett nålsöga går ju numera som en dans.  
Så jag drog jag en chansning å beställde 2 blivande "alster" för å kolla hur ögnen ( och tålamodet)  funkar med detta pillande.
 
Jag tog i å beställde riktigt knepiga saker och har kommit igång med den ena, å det funkar!
Ögonen klarar av det , iallafall nu medan det är ljust om kvällarna. Till hösten kommer jag säkert behöva lite extra ljus, men det är ju så kul å se saker växa fram under händerna. 
 
Hade ju som en tanke att börja rita igen, men det har inte riktigt gått så bra, men detta är enklare då motivet är bestämt och det finns ett möster att gå efter.
Så medans Jimmy sitter å snurrar på sin telefon på kvällarna när vi landat i soffan där vid 21 så tar jag nu fram denna "knyppling".
Tantvarning? Ja, men jäkligt kul! Å skönt att komma ifrån nonsens pillet på telefonen och få producera nånting samtidigt som hjärnan får jobba. 
Det blev ju då inga enkla saker heller till å börja med...
Har börjat med denna.. om jag orkar hålla ut ska jag uppdatera när den börjar vara klar, hur länge det nu ska ta...Har ingen aning om det är ett bestående ryck eller om detta kommer hamna i en kartong åxå, men nu är jag iallafall igåg

Kommentera här: