Linsbyte

Jamen nu var det ett tag sen jag uppdaterade om hur det går.
Det är förmodligen för att det går så bra att jag inte ens tänker på att jag har opererat ögonen. Men igår var jag iallafall på en 3 månaders, eller nästan 4 månaders kontroll..
 
Det har läkt väldigt fint och jag tycker ju själv att jag ser så himla bra. Men optikern ville jag skulle komma åter om några månader igen för att vara säker på att jag inte fått efterstarr vilket är vanligt . Hon kunde tydligen se tecken på det. Ibland kommer det snabbt och ibland tar det år, därav den 5 åriga "garantin". Sen var det visst svårt att säga om det är det eller bara att ögat inte riktigt kommit i fas efter operationen än. 
 
Ögats naturliga lins sitter i en kapsel. Vid ett linsbyte görs ett hål framtill i den tunna hinna som kapseln består av, för att kunna ta ut den naturliga linsen. Största delen av kapseln finns dock kvar och den nya linsen placeras i kapseln. I kapseln finns det celler som vid efterstarr har börjat föröka sig. En tillväxt av epitelceller gör att kapseln blir grumlig och ljusstrålarna har svårare att tränga igenom. Källa: Memira 
 
När jag kollade på tavlan så kunde jag ju själv se att jag såg lite suddigare med det ena ögat, men än är det inget jag märker av när jag kollar med båda ögonen. Tydligen var det bara på det ena. Så nu blir det att vänta å se vad som händer. Annars blir det en laser korrigering av detta
 
Efterstarr kan enkelt behandlas med en så kallad YAG-laser som gör en öppning i kapselns baksida och tar därmed bort de celler som gjort synen suddig. Behandlingen tar några minuter och är smärtfri. Efter behandlingen blir synen återställd till samma kvalitet som den var efter det tidigare linsbytet. Källa: Memira
 
Då får jag helt enkelt återkomma vad som händer med detta. För övrigt tycker jag att det går bättre med mörkret , ljuset och även med de torra ögonen. Men det kunde hon åxå se att jag hade. Så hon föreslog att jag skulle använda ögondroppar under den torra perioden som är nu. Recept på det har jag fått och de pengarna får jag tillbaks om jag vill vid nästa besök.
 
Känns iallafall som detta var ett tag sen....Glasögonen har jag inte använt en enda gång sen i september.
 
 

Kommentera här: