Dan före dan....

Lite Julhelgs panik måste man väl ändå få kosta på sig såhär dagen innan jul?
Det är många känskor som ska brottas i kroppen. Inte bara hos mig.
Det är många separetade människor därute och jag vet att det är många som slits mella alla möjliga familjekontellationer som är lika många som antalet separetade par, och det är extra tydligt , eller kännbart , just under julen. 
 
Ska man åka mellan föräldrar, fira flera gånger,  skita i å fira, lyssna på barnens öskemål eller mamma å pappas önskemål, mannens, svärföräldrarna, syskonens osv...
 
Några gånger i livet har jag önskat att bara skita i allt å resa bort. Ett år gjorde vi det åxå. Det var ett år när tjejerna skulle vara hela julen med sin pappa i Svanstein. Mina föräldrar  jag var inte riktigt i fas med varandra då.
Peters ( som jag levde med då)  syskon skulle vara med sina respektives familjer å vi tänkte att vi skiter i allt. Så vi tog tåget ner till lillebror och firade julafton med gröna gräsmattor det året. Han hade inga barn då heller så det var bara jag, Peter Olle och hans dåvarande sambo Ullis. 
Det gick ju bra det med, men det var en minst sagt annorlunda jul. 
 
Men de senaste åren har vi slängt alla krav och på ett helt egoitiskt sätt bara valt att fira med dom som står oss närmast. Och med oss menar jag jag å mina barn. Vi är hos mamma å pappa helt enkelt.  Så länge dom orkar kommer vi  vara det åxå. Det är enkelt och vi vet från år till år vart vi ska vara. Mamma fyller 80 nästa år så det är inte säkert att vi har så många jular på oss , så det känns extra vikigt bara därför. 
Men jag tycker synd om alla som inte har nån att vara med, som som har föräldrar eller familjer som inte kan hålla sams ens denna enda dag på året.
Men julen har ju fler dagar, så man behöver ju inte koncentrera sig på just julafton, även om det för mig känns vikigt.
Vi kommer också att sprida ut det hela lite och dra ut på det.
 
Så såhär mitt i allt julfirande kommer en till liten hälsning från Sunkmamman. Detta med en bild av allas vår Pepsi, som alltid brukar få vara med på bild på uppesittarkvällen. Denna bild är från 2015..
Så ha en fortsatt fin julhelg alla!
 
Lilla Pepsi.... Hon börjar vara en gammal dam nu, men alltid lika go å mysig!
 
 
 
 
 

Kommentera här: