2019

Här kommer årets krönika. endel  läsning..


Ja detta år blev ju spännande…
Vi rivstartade året hos vänner i byn och det blev som en trevlig kväll. Att fira nyår tillsammans med barnen är numera ett minne blott sen några år, så nu gör vi det vi själva vill.

2019 var året då den sista av barnen konfirmerade sig. Vilma och Dennis tog båda studenten i juni och båda två har flyttat hemifrån under året också. Vilma i september och Dennis i november. Nu väntar spännande yrkesfunderingar för dem båda.

Ida hittade kärleken under året och Vilma avslutade sitt förhållande med William ungefär samtidigt…
Den enda som fyllde jämt under året i familjen var Janne som blev 70 i början på februari. Annars är det ”mellanår” på att fylla jämt i våran familj iallafall.

Fester och middagar var det såklart ett par stycken. Halvåtta middagar i vanlig ordning med avslut hos oss på midsommar med ett ”Garden Party” , och sen omtag på det under hösten. Nu är det ju bara Britta och Berit kvar i Rödå, men vi hade inte tänkt sluta träffas för det.

Jag började i en ”Bok / Vinlotteri cirkel” under hösten tillsammans med ett glatt gäng Burträskbrudar, Kören startade om på nytt under våren och det blev både en vår och höst med Joyvoice.
Vi var i fjällen både på våren och sommaren, husvakter på Rödåliden vår å höst, for på M C semester, husvagnssemester till Pite för att se Gyllene Tider. Jag och Jimmy fort till Cypern i slutet på augusti och förälskade oss i den ön. Vi hade "Mello fest" hemma, var på Mia Skäringer i oktober, en överaskningshelg för Jimmy när han fyllde år i November samt en weekend till Göteborg i december.

Jag bytte fokus på träningen och började med Yoga under våren, vilket blev en riktig höjdare. "Vilade" med Step passen under hösten och körde bara ett pass/ vecka på badhuset. Jag slutade med antideppresiv medicin på sommaren och började med Curamin på sommaren men har då i skrivande stund inte fått nåt resultat på det än men jag ska ge det ett tag till.

Vi renoverade lite. Hallen uppe fick en ansiktslyftning och vi byggde förråd på gården där allt ”skrot” kan få gömma sig tillsammans med skotrar och däck. Rummen i huset blev ju tomma allt eftersom kidsen flyttade ut. Vilmas rum använder jag flitigt och försöker även hitta några användningsområden för övriga delar av huset så det inte bara ska bli en massa "skrot" utrymmen.
Jag pysslade på i växthuset på sommaren och vidgade mina vyer på det som tidigare kallades ”sylta och safta” Nu vet jag inte vad man ska kalla det riktigt. Men en massa kul av chilin, och lite likörer och chutney blev det. Jag funderar just nu på hur jag skall kunna utveckla den delen till sommaren. Helt klart är det chili som vi konsumerar mest, så det får kanske bli ett rent Chilliväxthus.
Vilma krockade med en älg, Ida opererade bort halsmandlarna och jag opererade ögonen i september och är numera glasögon och linsfri!
Jag provade frukt och grönsaks fasta under hösten och blev så gott som snusfri på kuppen å tappade 5 kilo i farten.
På det hela så blev 2019 det bästa året på länge och mitt mående har inte fått en enda djup svacka under året. Små dippar såklart men det hör ju livet till. Blir 2020 lika bra eller bättre så kan jag absolut inte klaga!
Det jag kan se fram emot under nästa år är att se "Mello" live i Luleå, en MC semester till Finland i sommar, nån fjällresa hoppas vi på samt en till Cypern resa. Däremellan lite halvåtta träffar, bokcirkelträffar, två 20 åringar, en 40 åring och en 80 åring i familjerna och sen en å annan utanför familjen som fyller jämt.

Vad som händer i kidsens liv är lika spännande som alltid vad gäller jobb, utbildning och kärlek. Petter ska börja gymnasiet till hösten å vad han ska välja får vi se.
Mycket att se fram emot och jag hoppas alla ni andra haft ett lika bra år som jag och att det fortsätter såhär.
Jag skulle kunna lägga upp en massa bilder på vad jag gjort under året, men de bilderna är redan publicerade en eller flera gånger här, så jag tror jag avslutar med att önska er alla ett RIKTIGT gott nytt år med en enda bild som jag såklart publicerat flera gåger redan. Men den sammanfattar mitt år ganska väl,  så ska jag försöka skärpa till mig nästa år och bli bättre på att fota. För det är min svaga sida....
Nyåret ska firas här hemma med en bukett fina vänner. Mer om det senare .
Puss på er.

Semester, vila , kärlek, vacker vy, resa och yoga i en å samma bild.... Det får sammanfatta mitt 2019
 

 

 

Kommentera här: