Barcelona

Hemma i soffan efter en helt fantastisk vecka i Barcelona tillsammans med 9 härliga ungdomar från Renforsskolan i Vindeln.

Dessa elever har sparat och gnetat i två år för att nå sitt mål.

När vi satt på första mötet på våren 2014 och pratade om resan så kändes det väldigt långt fram. Vilma och jag skulle flytta och jag var lite osäker på vad de andra skulle säga om att hon ändå ville med, men det var okej, och hon har aldrig tvekat en sekund på att fullfölja projektet.
Dom har bakat, stått på marknader och kämpat på. Vi föräldrar har sparat månadsvis för att dom skall få ihop till resan.

Att jag skulle  följa med var aldrig tanken från början,  men av olika anledningar kunde ingen annan förälder och som tur var fick jag med mig Jimmy och vi bestämde oss för att åka med.

Det blev den första gemensamma utlandsresan tillsammans  för oss och det kändes både nervöst och spännande att åka.
Några andra föräldrar i resegruppen, med Malin Nilsson i spetsen hade hållit ihop allt innan med budget, vad som skulle göras där, planering, bokning och allt annat. Ett himla bra jobb hade dom gjort.

Nu skulle vi ta över ansvaret för pengar, att få allt att flyta på, att hitta överallt, ansvara för 9 ungdomar och att göra denna resa till en uppevelse för dessa 9 ungdomar,  som dom skall minnas resten av livet.

Vi hade läst på, studerat kartan, bokat och kontaktat allt och alla inför alla aktiviteter vi skulle på och jag tror det blev precis så bra som alla hade önskat.
Det flöt på fantastskt bra hela veckan och vi kom oss nästan överallt dit vi hade tänkt. Vi cyklade lite fel på några ställen och de middagar som skulle lagas av undgomarna hann vi inte med, men det beror endast på att vi hade så fullt upp att vi helt enkelt var tvugna att äta ute för att hinna med allt.

Vi har haft en helt fantastisk vecka.
Jag och Jimmy hade pratat om att förlova oss under sommaren och vi passade på nu när vi ändå var iväg. Eftersom ingen av oss är så bra på att komma ihåg datum, så har vi bara skrivit Juni 2016 i ringarna och sa att om det passar och känns rätt så gör vi det på resan. och det gjorde det .
Vi hittade av en plats och ett tillfälle som stämde .....

Sista kvällen, med utsikt över hela Barcalona och med Font Màgica de Montjuïc som utsikt, tillsammans med några av ungdommarna som var med slog vi till....

Ida och Marcus skulle vara kattvakter under veckan men redan efter första natten hände det hemskaste man kan vara med om som kattägare... Lilla Kisses kropp orkade inte mer.
Ida hittade henne död på sovrumsgolvet på tisdagmorgon. Ingen vet varför eller vad som hänt henne, men vi gissar på hjärtat eftersom hon var fullt frisk.

Hon skrev ett riktigt fint inlägg som går att läsa här:

När vi kom hem igår åt vi middag hos mina föräldrar och begravde både Lillkisse och Fanny som vi tog bort tidigare i vår... Huset kändes tomt när vi kom hem till Burträsk och vi satt länge tysta och eftertänksamma över det som hänt... Att en katt kan framkalla så mycket sorg....

Här kommer lite bilder från resan, eller inte lite kanske, utan en hel drös..

Första kvällen och första middan ute. "Pico Taco".  vi fick vänta på vänta på maten...Men gott var det

Blev två , eller tre för några, besök på "Donken" som inte låg så långt ifrån där vi bodde...

Katedralen , på promenad genom stan..

Vi hyrde cyklar en dag...

La Sagrada Familia. Vi gick inte in, men beundrade skapelsen från utsidan. Mäktigt

Mycket spännande att cykla genom stan. Mitt i vägen var cykelvägarna

Camp Nou.

T bannan var en intressant upplevelse. MASSOR av folk alla tider på dygnet.

PortAventura. Vi hann bara med nöjesfältet. Vattenlandet får vi ta nästa gång. Magiskt stort

Yes, vi åkte båda dessa. Den vita "Shambhala" är Europas högsta. Den röda "Dragon Khan" bara en massa loopar så vi var helt snurriga efteråt....

En hel del väntande på de försenade tåget hem. Trötta och hungriga var vi..

Utsikt från våran lägenhet

Stranden Barceloneta. Det blev ett dopp i Medelhavet och en hel del brända kroppsdelar för några av oss

Försäljare längs med hamnpromenaden

Sista middan ute.  Lite lyxigare och finare ställe

Hela gänget

Font Màgica de Montjuïc. Vatten, färger och musik och MASSOR av folk . Mycket vackert

Här passade vi på ...Utsikt över hela Barcelona men fontänen i förgrunden. Vackert

En sista grupp bild utanför flygplatsen i Umeå...

Tack för en mycket trevlig vecka...Ett minne för livet