Frihet är inte att inte ha några plikter. Det är möjligheten att välja det som passar mig bäst - och sedan ta konsekvenserna av mitt val

Ja, alla val man måste göra i livet. Varje dag gör man flera val, vissa viktiga , vissa inte. Mitt första val varje morgon är om jag skall ta höger eller vänster i Botsmark... Utan att jag är medveten om det kan det avgöra väldigt mycket. På vilken väg kliver älgen fram, vart möter jag timmerbilen som inte håller ut i kurvan...... 
 
Man har alltid ett val
 
Det har man....Man väljer hela tiden. Den senaste tiden har jag gjort väldigt många betydelsefulla, livsavgörande och svåra val. Ibland blir man så trött på all val man måste göra; pensionsval, vilken bank man skall ha, hur man skall sop sortera, vad man skall göra på semestern, vilka julklappar man skall köpa och till vem, vilken färg man skall köpa på nyårsklänningen, om man skall äta kakan till fikat eller inte, vilken surfplatta man skall köpa, eller vilken TV. Vilket bredbandsbolag man skall välja osv..... många gånger önskar jag bara att nån annan kunde göra valet åt mig. Att välja att lämna Peter var svårt. Jag hade kanske kunnat göra det mycket enklare för mig, och många gånger hoppades jag att  han skulle göra valet, men tillslut var jag tvungen att göra nånting. Peter hade åxå ett val.... Att se vad som höll på att hända, att göra nånting, att visa, att fråga. Men han valde att vara ganska passiv på många sätt och våra val avgörde vårat öde. 

Idag åt jag mitt första julbord. Det var Skelleftehamn som bjöd några av oss på Martinsons. Det var trevligt och gott. Vi satt med några trevliga herrar och snackade bland annat om just detta med de olika val man måste göra. Intressant att höra hur diskussionen utvecklade sig och det satte som vanligt igång en massa tankar i min egen skalle...

Under eftermiddan började jag se fram emot kvällen. Tjejerna skulle handla middagsmaten och laga mat till jag kom hem, vi skulle mysa och se på TV..... När jag for hem längtade jag verkligen efter en lugn kväll. I mogon går flyttlasset och helgen kommer att innebära en massa åkande, bärande, kånkande och en massa val... Vart jag skall placera alla saker...
 
När jag kom hem var lyktorna tända ute på loftgången, det var mysigt inne med värmeljus... Vilma stod vid spisen och det var Sååååå skönt att komma hem..... Vad jag inte hade väntat mig var att båda tjejerna var på dåligt humör. Den ena blev sur och arg på mig för att jag inte ville att hon skulle sova borta i natt, eftersom vi skall flytta i morgon och hon dessutom skall på stan på dagen med kompisar och köpa julklappar... den andra var bara allmänt mulen. Middan var god men vi åt under tystnad..... efter middan blev jag så trött att jag var tvunngen att sova en stnd. Den ena av mina tjejer stack ut och den andra kom och la sig hos mig....

Nu sitter vi och ser på finalen i X Factor och det känns som det blev ganska mysigt ändå tillslut, men inte som jag väntat mig. Men det är väl så det är när man har tonåringar i huset.....
 
Nåja, i morgon kavlar vi upp ärmarna och börjar flytten mot vårat nya liv.
 
 
Mumsigt i Skelleftehamn
 
 
 
Fredagsmys... inte som jag tänkte mig, men helt OK ändå....
 
 Älskar denhär låten...... 
 
 </div>

Kommentera här: