Långhelg

På en kortvecka följer ju såklart en långhelg. Eller för många är det långhelg, för mig var det en dag ledigt bara.
Jag jobbade fredag.
 
Men, jag tog halva onsdag ledigt, och vi kastade oss på hojarna efter lunch å åkte till Umeå och besiktade dem.
Sen åt vi middag hos Ida och Marcus innan vi rullade hem gen.
Det bästa hojföret man kan tänka sig och det var så underbart ljuvligt att köra. Jag har verkligen längtat!
 
Torsdag var ju röd och  å jag var tidigt vaken och trotsade alla mina principer och all min oro och bar ut rubbet i växthuset.
 
De må bära eller brista. Enligt SMHI skall det inte vara kallare +4 närmaste 10 dagarna och efter det så hoppas jag vi fått hem plasten vi beställt för att lägga nytt tak på växthuset. Men det blir att bädda in växterna ändå om kvällarna i fiberduk ett tag framöver.
 
Torsdag var ju fantastiskt fint och varmt också, rena sommaren!
Vi var ute hela dagen och Vilma och Sally kom också och hängde med oss.
Det blev en massa utepyssel hela dagen, sen grillade vi och satt ute så länge det gick.
 
Vilma stannade en natt till och drog iväg direkt till jobbet på fredagmorgon. Jag och Jimmy jobbade hemma hela fredag också och sen blev det mer utepyssel resten av helgen. 
 
Vi har dragit igång projektet med köksträdgården nu så det skall vara klart inom kort, bilder kommer när det är klart. 
Det är mycket man ska hinna med under denna korta försommarperiod.
 
En hel arbets vecka vankas nu och sen till helgen gör vi ett nytt försök med Jennie och Johannes. Vi hoppas dom är friska denna gång och att ingen annan heller blir sjuk.
Jag får min första spruta på torsdag och jag ser verkligen fram emot det.
Altanen är skurad och möblerna på plats. Jag hoppas vi kan hänga här lite mer i sommar än vad vi gjorde förra sommaren. 
Tomater, gurka, chili  och melon har fått flytta ut i växthuset som skall få ett nytt tak, iallafall på höger sida där vi tätat så gott det går med bubbelplast. Jag skulle ju inte ha så mycket i växthuset i år.... eller ... hur blev det nu med det?
Innan jag rev bort det sista från platsen där köksträdgården skall vara så räddade jag typ 100 lökar med påskliljor.
Hade ju petat upp alla i höstas trodde jag, men det kom ännu en koloni nu. Jag tog in dem, och under helgen har dom slagit ut! Jättefina är dom verkligen.
Jag skall rädda lökarna och placera ut dem på andra ställen i trädgården så kan vi njuta av dem framöver på nya platser. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Linda:

Hej!

Hittade hit när jag letade inspiration på växthus :)
Fin blogg och vilket stort rymligt växthus du ser ut att ha!

Ha en fin vår! / Linda

Svar: Tack :-)
Maggan

Kommentera här: