Måttfull?

Ni som känner mig vet ju vad som kan hända om jag får i mig för mycket alkohol. Det är ju sällan en rolig histora det inte..varken för mig eller för nån annan.
 
Sen Nyår har jag varit väldigt försiktig med den saken. De första veckorna var det inget alls, men det är otroligt svårt att avstå helt av nån anledning.
 
Dom som lyckas med det gör det bra. Har man alltid varit nykterist, som mina föräldrar, så är det ju lätt, eller om man lever med nån som också är villig att avstå. Men att plötsligt falla ur ramen bara sådär är inte riktigt så enkelt som jag trodde, så jag gav efter, men under hård diciplin av mig själv.
 
Men det är väldigt lätt att glömma bort sig när man sitter med vänner och äter å dricker och har trevligt. Nu är det pandemi och man hamnar ju inte direkt på nån fest just nu, men middagar med generösa vänner kan ändå göra att det blir ett (eller flera) glas för mycket. 

Likt som med allt annat är jag ju på eller av. Jag höll ju upp länge med snuset, men nu är det "på "igen och det innebär en snus inne hela tiden för min del.
 
Träningen är aldrig av dock, den är på hela tiden och med tanke på alla skador och inflammationer jag fått på sistone så kanske jag  skulle behöva dra ner lite på det med, men det går bara inte.
 
Hursomhelst så ville jag bara tipsa om en riktigt bra App som Systembolaget har som heter "Måttfull" som passar "en sån som jag" aldeles perfekt.
 
Det är ju lite pill med den efter man skapat sin profil med ålder å vikt å annat,  men sen lägger man helt enkelt in det man dricker och när man tar första klunken, och man ser direkt om det börjar vara på gränsen eller ej. Då har man ju valet att ignorera "varningen" eller att avstå och avvakta ett tag vilket jag också gjorde i helgen. 
 
Nu är ju detta inget man kan ha nån nytta av om man ska "festa" eller "supa till" men det vill jag egentligen inte göra, har aldrig velat.
Tycker inte om känslan att vara onykter och definitivt inte när man gått över gränsen.
 
Men med denna så kan jag ha koll.
Jag avvaktade som sagt med några glas i helgen tack vare denna och det gjorde att jag höll mig i bra form hela helgen trots middagar och luncher där det serverades alkohol. 
 
Sen såklart har jag alltid med mig min Loka flaska att varva med. Men det har jag alltid haft. Trots det så kan det blir för mycket. Nu kan jag ju ha lite bättre koll, hoppas jag iallafall. Jag skall återkomma senare i saken så får ni höra hur det gått. 
 
Bara ett tips. Det är ju inte alla som har svårt att hantera detta med å få i sig rätt mängd, men jag har det och då funkar detta för mig som ett hjälpmedel.
 
Finns där appar finns. Sen är det bara att börja fylla i .....
 
 
Kanske skulle det finnas en likadan för träningen? eller kanske inte när jag tänker efter.
Skulle nog förmodligen ignorera alla varningar på den iallafall... Tant 53 år skall INTE lyfta så tung skivstång. Men det gör tant ändå...
 
 

Kommentera här: