Källaröverraskningar

Jag håller ju som bekant fortfarande på i källaren med tvättstugan och jag förstod ju att det skulle bli stopp nånstans efter vägen.
Det är maskiner som skall flyttas å vatten och avlopp osv..
Men jag har iallafall börjat med att måla väggarna.
Det är som skönt att göra det först medans mattan som ligger där är kvar, då kan man slafsa å spilla hur mycket som helst, vilket är min speciallitet.. att spilla å drälla å skvätta altså. 
Jag är värdelös på att inte lämna spår efter mig och det är skönt att slippa tänka på det.
 
Igår skulle vi riva bort mattan för att jag skule börja med golvet på ena sidan av rummet, så vi har tryckt ihop alla maskiner å allt annat på ena sidan. Men vad som fanns under mattan var ingen rolig historia..
 
Först är det ett ljusblått målat betonggolv, på det är det målat en gång till,  lagt flingor och lackat på. Samma som i torkrummet, där jag bara skrapade bort allt som var löst  å målade över, men i tvättstugan är det på detta lagt en plastmatta.. Den låg löst och bara fastspikad under listerna. Men att det var äckligt under!!!!
 
Fukt från 20 år, små tusenfotingar som kilade omkring och en massa mögel under mattan. Dessutom hade lacken släppt från betonggolvet och bildat nån sorts slem blandat med lösa flagor av lack å färg...å det luktade inte götta kan jag säga.
 
Så nu blir det att låta detta torka upp ett tag innan jag kan få dit färgen, vilket betyder att vi blir utan tvättmaskin ett par veckor. Å den har liks gått sönder, så nu blir det att hyra in sig hos andra för att tvätta. Kerstin har erbjudit sig så vi har redan varit dit med lite tvätt. 
 
Jag får pilla på med annat medan jag väntar på att detta skall torka upp Finns en he del annat att ta tag i så göralös blir jag ju inte, men det hade varit fint att få göra detta klart.
 
Mysigt.... Tur man i dessa tider har munskydd hemma, så det var bara att börja skrapa å försöka få bort allt som är löst medan det ännu är fuktigt, utan att halka å ramla i "slemmet" . Att det inte luktat mer från golvet i alla år är ju ändå konstigt. Kommer ta ett tag innan detta blir klart. Men det är bara att gilla läget
 
 
 

Kommentera här: