Skördetider

Ja jösses vilken bra skördesommar får man väl säga.
Massor av bär både på gården och i skogen. Jag har gjort likör av blåbär, krusbär, röda vinbär och hjortron. Blåbärssylt blev det också och röda vinbärs gele, krusbärschutney och krusbärsmarmelad.
 
Sen all chili... Jag hade ju 65 plantor. En del gav jag bort för att det blev så fullt i växthuset, men det blev mycket inlagd chili och jag petade ner lite chili i en av blåbärslikörerna. Vad det blir av den måste jag avvakta med då den inte fått stå klart än.
Tomater i massor. En del har jag gjort "soltorkade" tomater av och sen blev det en massa sk "vintertomter" som klarar sig länge inne när man plockat dem. Goda att steka upptäckte vi,  men det dom passar bäst för är egentligen i tomatsåser och annat. 
 
Äpplen har vi plockat av grannarna då vi inte fick några egna tyvärr eftersom vi tuktade ner trädet ordentligt i våras, så nu blir det att göra äppelmos och torkade äppelringar av det vi hämtat av grannarna.
 
Massor av örter satte jag,  och det blev örtsalt av det. Sen har jag frusit ner och torkat resten.
Svamp har vi plockat, men inte klart. Jag ska till mamma å pappa å plocka i skogarna däromkring framöver.
 
Vindruvor blev det också, men inte så många klasar. Jag hoppas på mer nästa år. Jimmys mamma fick MASSOR!
Meloner blev det ingenting av och inte så mycket gurka heller. 
 
Nu planerar jag mest för nästa år ( redan) . Jag har rivit upp en rabatt och skall göra om det till köksträdgård, och ett större potatisland blir det också.  Sen ska jag funderara på prioriteringen i växthuset. Hittills har jag mest odlat det man oftast odlar, som tomater och gurka, men jag ska fundera lite innan nästa säsång.  Det finns mycket att fundera över när det är 30 grader kallt och massor av snö....
Jag Googlar för fullt för inspiration.
Typ nå sånt vill jag ha...men vi får väl se hur jag lyckas med det projektet.... Återkommer mot våren 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: