Mellanmål

Jag är ju ingen "mack ätare" särskilt inte kvällstid. Har dessutom svårt att hitta nåt som känns okej när jag tränat. Men nu har jag stött på nåt som va riktigt gott, enkelt och mättande .
Acai Bowl.
Säkert många som testat redan, men för mig var det nytt.  Acaibäret, som finns som pulver eller puré, är ett näringsrikt blåbärsliknande bär som växer i Amazonas och som på senare år fått stor uppmärksamhet även här i Norden. Bären är speciellt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler, så jag antar att det är nyttigt ( förutom att det är gott) : Tycker att det är mycket godare än en smoothie som jag nog snart testat de flesta varianter av. snart.
 
Eftersom man använder frysta bär / frukt så blir det som en frusen Yoghurtglass som smakar riktigt gott. Vad man vill ha i är en smaksak. Jag googlade på recept å det finns hur många som helst. Men eftersom jag gärna vill ha den både gluten och laktosfri så blev det denna variant: 
 
1 banan (skivad och frusen )
1,5 dl  bär frysta eller lite tinade ( jag använder Sv vinvär, blåbär eller hallon eftersom det ä vad jag har hemma i frysen)
1 msk Acaipulver ( finnn att köpa i välsorterade livsmedelsbutiker eller på Apotea) 
1 dl kokosmjölk (havre eller mandelmjök funkar åxå, men jag tycker det är godast med kokosmjölk  ) 
 
Mixa detta å sen är det bara att toppa med annan frukt, bär , nötter, granola ...ja eller vad som helst egentligen.
Supregott. Känns mer som en efterrätt än ett mellanmål. Men det som är bra är att man håller sig mätt länge på detta, eller jag gör då det iallafall. 
Så nu är det att fylla frysen med skivade bananer så det finns när jag blir sugen och ännu en anledning att plocka MASSOR av bär till sommaren ( och kanske åxå köpa en större frysbox) 
Testa vettja
 
 
Denna bild är från köket.se . men den är ganska lik den jag gör. Sen kan man ju lägga ner hur mycket tid som helst på att få den snygg beroende på vilken topping man använder. Finns hur många varianter som helst. Bara att testa sig fram.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :