Höst

Visst är det märkligt hur det alltid känns som höst direkt när semestern är slut?
Augusti är ju fortfarande en sommarmånad, men huvudet tänker HÖST!
 
Efter helgens fantastiska väder är det nu lite svalare och i natt körde jag värme i växthuset för första gången. Nu är ju chili och tomat skördandet i full gång så jag vill inte sabotera allt jag jobbat med under sommaren. Jeansen har kommit på igen också. Dom har inte varit på så mycket i sommar faktiskt. Jag har mest gått omkring i träningskläder eller shorts, för om jag tänker efter tycker jag nog ändå att det varit helt okej väder i sommar. Brun har jag då blivit iallafall, så sol måste jag fått.
 
Jag har iallafall tänkt mig att åka hoj så mycket jag kan till jobbet fram till det blir minusgrader och tycker väl också att det blivit rätt mycket hojåkande i sommar trots allt.
Svenskt "lagom" sommar har det ju varit ändå får man väl säga?  Lite hoj, lite båt, lite bad, lite vänner, lite husvagn, lite träning, lite yoga, lite sitta ute om kvällarna, lite allt möjligt helt enkelt.
 
Höstens stora händelse lär väl bli Jimmys systers bröllop som går av stapeln den 5/9.
Så nu när Anna gjorde naglar på mig i måndags valde jag en neutral färg som skulle passa till "allt" då jag inte bestämt vad jag ska ha på mig än. 
Det roliga var att när jag valt färg så sa Anna att just den nyansen heter "By the alter" så det var ju lite "å`hitte" som man säger här.
 
Idag blir det höstens första lunchpass på 360 så nu är min höst officiellt igång. 
Mina bröllopsfestnaglar... 
Krassen jag satte i år har så fina färger och även om det toog tid så blommar den nu för fullt
Hittills har jag plockat in ett halvt kilo chili som allt har blivit inlagd, för det är det som går mest hos oss.
Vi upptäckte att en av dessa var SJUKT stark i smaken. Jag hade ju blandat frön hej villt och det är ganska svårt att se på själva frukten vilken sort det är om man inte har ett riktigt chili öga, vilket jag inte har än.
Den spräckliga rackaren var riktigt vass .....men jag blandar ju även när jag gör inlag chili, så man vet aldrig vad man får för sort på pizzan.
Jag planerar inför nästa år att vara noga med att märka upp och hålla reda på vilka sorter som är vad (som man egentligen SKA göra). Då kan man lägga in dem i olika burkar så vet man vad som är starkt och inte. Men jag tycker det är så fint i burkarna när det är blandade färger.
Tomater blir det också mycket av, men det är inte så många tomat älskare i familen, så nästa år får det bli mer gurka och melon. Dom har inte gått så bra i år tyvärr. Bara några få gurkor och inte en enda melon :-(
Jag har provat vintertomater för första gången. Dom ska man ta in i höst och då ska dom klara sig länge hängande i klasar. Man ska i huvudsak använda dem i matlagning.
Kryddorna har mått riktigt bra i sommar. Dom står ute och det periodvis massa regnandet har tydligen varit gynnsamt för dem. Av dom ska jag göra örtsalt och kryddsmör tror jag. 
Det är det roligaste med hösten måste jag väl ändå säga, när man kan ta hand om det man jobbat hårt med under våren och sommaren. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: