Sol, värme och kärlek

Ja, ni som följer mig på sociala medier har väl inte missat att vi haft en KANON vecka på Cypern.

Jag har ju genom åren varit flera gånger både i Grekland och Spanien men jag måste säga att vad jag tycker Medelhavet hittills erbjudit så är ju Cypern i världsklass. Allt var som bra. Stränderna fina och vattnet verkligen kristallklart. Maten var riktigt bra på de ställen vi åt. Trerätters med dryck för ca 500sek för 2. Å alla typer av restauranger fanns det att välja på. Inga ”påflugna” inkastare varken på restauranger, barer eller i affärer. Inte så mycket gatuförsäljning eller kopior av kända märken som man är van utomlands. Inga säljare alls på stränderna och bara lugnt å fint. Inte heller nån varning för ficktjuvar å annat sånt, så man kunde känna sig ganska avslappnad. Och VARMT och solsäkert. På det hela en fantastisk resa måste jag säga.

Utlovade ju en bildbomb, men jag vet ju hur intressant det kan vara för andra 😊 så jag tar några få utvalda å skriver lite om dem istället…bara att skrolla bort dessa om det inte är intressant ..

Håll till godo

En av de första kvällarna. Lite rödbrända ute på piren. Solen gick inte ner över havet  på denna sida, den försvann bakom hotellen...
...men det är ändå en mäktig vy när solen går ner...
Jimmy på vår balkong. Vi hade sol från em å hela kvällen, så under vissa på dagen var det för varmt att sitta här, men sen em / kväll var det underbart, och morgon Yogan gick finfint att utföra här. Gatan nedanför är huvudgatan. Men eftersom vi bodde längst bort på den, så var trafiken och livet utanför inte så störande som man kan tro trots att det var en restaurang under bakongen. 
Blev en å annat kvälls whisky här efter solen gått ner. Hotellet hette Protaras Plaza och var ett riktigt fint hotell. Nybyggt.
En av stränderna bara några 100 meter från hotellet. 
Vi dristade oss till att hyra en 4hjuling en dag. Det var korta avstånd till det vi ville se, ochdet  mest spännande var väl vänstertrafiken, men det fixade Jimmy utan problem.
Vi tog en tur till Ayia Napa, där väntade Inger och Jörgen, Peter och Maria. Vi åt lunch på deras hotell, badade och  belönades med "vågen" när vi åkte vidare.
Passade på att åka ut till cape Greco med 4hjulingenoch spana på solnnedgången. (jag är ju lite Solnedgångs nörd) och den var väl värd turen dit.
Då Jimmy fick utmana sig med vänstertrafik så var det väl inte mer än rätt att jag fick utmana mig med en båttur.... En dag på havet på en Katamaran är ju inte helt fel. Riktigt bra dag med god mat / dryck , massor av sol och bad. Å till Jimmys glädje hissade dom segel på hemvägen så vi fick glida fram  helt i tystnad å bara njuta.
Under selget mådde jag som bara bra på hemvägen.
En av Jimmys kollegor Thomas med fru Helen kom ner efter några dagar. För mig en ny och mycket trevlig bekantskap. Vi åt fantastiska middagar några kvällar. Dom hade varit här många gånger tidigare så dom visste av några riktigt bra ställen. 
Några dagar brunare på samma pir som sist
Resdagarna var mycket bra planerade  i tid. Vi kom fram sent på fredagkväll/natt och gick då bara isäng. Fredag, då vi skulle hem, åkte vi först 21 från hotellet så vi fick en heldag på stranden.  Sen fick vi spendera natten mot lördag på resande fot. Men på det sättet fick vi ut det mesta av resan tycker jag. Detta är på stranden resdagen. Sista doppet och set sista av solen. 
Under veckan var jag faktiskt riktigt duktig på att hålla igång på de sätt jag gjort i sommar. Lite yoga och sen en promenad eller simmtur före frukost. Promenadstråket efter stranden sträckte sig flera kilometer och hela vägen var det trall att gå på, så det var ju perfekt. Dock lite varmt för nån snabbare promenad, så det blev lugna morgonsvängar. men det var härligt!
 
Ja det var den veckan det. Nu är vi laddade, bruna och fyllda av energi att bita tag i hösten med allt vad det innebär....
Och redan nu har vi bestämt oss för ännu ett besök i Protaras på Cypern nästa år igen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Kommentera här: