MÖRKRET

Ja det är nu det börjar. Det är mörkt när man stiger upp och mörkt redan klockan 7 på kvällen.  Om inte länge så är det mörkt i princip hela dagen…

I måndags var det Höstdagjämningen vilket betyder att dag och natt är lika långa men dag efter dag tar natten och mörkret över. Det kommer bli jobbigare och jobbigare att stiga upp och man går in i en dvala som man inte kommer ut ur förrän det börjar vända i början på januari då man jagar ljuset igen och gläds över varje minut det är ljusare på dagarna.

Vintern skulle inte vara lika jobbig om det vore ljusare . Kallt å snöigt kan det får vara men inte mörkt. Visst, det är mysigt när man kan börja tända ljus å kura i soffan om kvällarna men inte så länge som 4 månader.

Denna dvala gör att man blir mindre social och vill bara hålla sig inomhus. Det är väl egentligen precis tvärt om man borde göra. NU borde man ladda med energi från vänner och familj. Hitta på kuliga saker och vara på hugget, men man orkar som inte. Energinivån sjunker med mörkret. Hösten gillar jag.  Just denna tid. När det är lite kallt. Man får plocka fram höstgarderoben (de lilla man har) man tar hand om det kanske eftersatta jobbet inomhus som man genom sommarens aktiviteter låtit vara, men efter ett tag bli man less på det också.

Men Sveriges årstider är ju ändå härliga trots allt. Tänk att ha både medelhavstemperatur sibirisk vinter ( nästan)  och allt däremellan på ett år. Det är ju därför man bor här.

Nåväl, det är nu jag måste ta i lite extra för att orka mig fram till nästa vår. Jag FÅR inte låta mörkret påverka mig. Jag måste hitta energi nånstans och jag måste vara på min vakt och inte ge efter för de jobbiga känslor som jag vet lurar inom mig. Just nu känner jag inget av det än, men jag vet ju áv erfarenhet att de kan komma plötsligt.

Jag ägnar energi och planering för nästa vår / sommar. Växthusplaner, resor och lite annat pyssel. I vinter tror jag vi ska ligga lågt inne i huset. Allt är som gjort, förutom lite enkelt små fix. Känns som vi behöver spara lite pengar för nästa sommar. Går allt som planerat kommer vi fara iväg på en lite längre MC tur i början av sommaren, och sen vill jag absolut tillbaks till Cypern. Kanske lite senare på hösten nästa år. Men man måste också ha saker att se fram emot under den mörka tiden.

Det jag har hittills är Mia Skäringers ”No more fucks to give” i slutet av oktober, samt några härliga ”Halv åtta hos mig” middagar, och så startar vi en bokklubb här i Burträsk nu i höst som jag tror kan bli trevlig. Sen får vi bli duktigare på att bjuda hem folk. Vi är lite lata på det, å de gånger vi gör det är det all in, så allt tar ganska mycket kraft å energi. Men det kan man ju tänka på…

Nu ser jag fram emot helgen som jag skall  spendera hemma hos mamma å pappa, där kan iallafall jag hämta energi. Naturen och lugnet, det är bra grejer de.

En bra balans mellan vila och aktivitet är svårt. Jag håller fortfarande på att leta efter den. Men just nu är det nog mer min onda rygg som hindrar mig från att vara aktiv och Yogan får mer plats, samt de "korta men intensiva" träningspassen...