Huset

Nu har vi bott i Burträsk 4,5 år.

Första tiden var som upp å ner. Vilma trivdes inte på skolan. Ida var för långt bort i Umeå och det kändes som vi inkräktade på grabbarna och tog plats å därmed skuffade undan dom. Jag försökte styra upp så gott jag kunde, men det är ingen enkel situation att flytta in i ett hus som vi gjorde.

Så här i efterhand borde vi ha sålt huset å köpt ett eget, kastat ut allt å köpt nytt.  Å jag vet att jag föreslog det också, å vi kollade lite på hus men hittade inget vi kände för.

Men det finns ju annat man kan göra . Vi kunde ha pratat mer med kidsen om allt som dök upp, eller kunde dyka upp.  Nu har vi tagit allt eftersom vilket har gjort det hela till en onödigt lång process, då vi  redan från början kunde räkna ut vart det skulle bli problem.

Det ÄR inte lätt att tussa ihop 3 halvvuxna barn som inte valt eller önskat att få bo ihop. Att två dessutom är lika gamla och av olika kön gör ju inte saken lättare.

Helt olika uppfostran, krav och  regler och olika sätt att hantera saker, ja ni förstår ju.

Men jag tror det blivit ett hyfsat resultat efter dessa år ändå.  Vilma och Dennis har båda fyllt 18 nu så det är bara Petter som är ”minderårig” och han är precis nu i tonåren.  Men eftersom han var så liten när vi flyttade in så känns det som en lättare sak att hantera för mig i alla fall. Jag känner honom bättre är jag kände Dennis i samma ålder. 

Tillbaks till huset.

Allt eftersom vi grejat å gjort om så har det blivit mer å mer en känsla av att det även är mitt hus, vilket det åxå är på papper numera.

Jag har varit med och bestämt över badrum, sovrummet på övervåningen, kök och nu senast ansiktslyftningen i vardagsrummet.  Sakta men säkert har jag fått komma in å sätta prägel på huset å nu först känner jag att jag trivs på riktigt.

Det tog ett tag att känna att det verkligen är hemma för mig å inte bara ”vi bor hemma hos Jimmy” känslan. Jag har grejat på gården och jag har pillat i rabatter. Nu är det hallen / toan uppe som vi ska få i ordning efter tak och fönsterbyte. Sen är det nog inte så mycket mer att greja med förrän nån av barnen börjar flytta ut.

Jag trivs hemma nu. Jag känner verkligen att det ÄR hemma. Mitt hus också. Jag behöver inte längre fråga Jimmy om alla småsaker som skall ändras och jag trivs att vara i huset själv nu , vilket jag absolut inte gjorde i början. Nu kan jag verkligen uppskatta de få stunder huset är tomt å jag själv får vara hemma…. Vilket är en fördel nu när Jimmy är borta så mycket som han är .

Badrummet före och efter. Här är det härligt att få stänga in sig och bubbla en stund. Mest är det Vilma som tycker om att bada, men det är skönt att krypa ner här när man är trött å öm i kroppen.
Sovrummet före och efter.
Det var ett allrum tidigare där grabbarna satt å spelade TV spel, men dom drog sig mer å mer in i sina rum, så det blev ett rum som ingen egentligen var så mycket i. Älskar sovrummet. Det är supermysigt å en riktigt skön plats där man kan få vara i fred när man vill det.
I samma veva flyttade vi ner grabbarna och Vilma fick ta över grabbarnas rum på övervåningen där hon fått det riktigt fint. Numera bor Dennis i källaren och Petter i vårat gamla sovrum. Det lilla rummet som både Vilma och Petter hunnit bo i är nu Idas när hon kommer, eller gästrum när så behövs.
Köket innan vi rev ut det. Usch, när jag ser på bilderna får jag hurven.Förstår att jag inte alls trivdes här. Gammal inredning från 70 talet och svårt att hålla rent.  
Fint blev det.  Det är funktionellt, praktiskt, trevligt och lättstädat och vi hänger mer här nu än tidigare. Vi lagar mat tillsammans på helgerna och ibland kan vi bara sitta här en kväll å lyssna på musik och snacka. 
Stöket ivardagsrummet för ett par veckor sen...
Blev som en mysig plats att hänga i även om jag inte gör det när jag är själv...
Gillar den mjuka och ombonade känslan vi fick av mattan, kuddarna och filtarna. Sen har vi fått enhetlig färgskala på det mesta. Svart, grått, vitt och trä
 
Nu ska vi strax börja med hallen uppe. Jag står i startgroparna med massor av idéer. men eftersom Jimmy har längre startsträcka än mig så får jag hejda mig lite å inte ligga på så hårt. Då blir han bara stressad har jag lärt mig...Jag får jobba lite taktiskt.

Kommentera här: