Ovärderlig konst

 

Min onkel Lennart som så hastigt lämnade oss i Augusti var  konstnär.  

Jag fick en tavla av honom för massor av år sen som följt med mig i alla år. Jag har alltid gillat den och den har hängt på min vägg vart än jag bott.

Det är en akvarell med höst motiv och eftersom jag alltid gillat hösten förut så känns den helt rätt för mig. Jag tror han visste om det.

 

Jag bad honom nån gång senare att måla nånting mer men han svarade att han inte kunde måla på beställning. Rätt inspiration och rätt känsla behövdes.  

Jag fick senare en till tavla, även den med höst motiv och dessa två har hängt ihop sedan dess.

 

När jag och Peter köpte lägenheten i Tärnaby 2009 fick tavlorna följa med och hänga på väggen i sovrummet där.

Jag var säker på att jag fått med mig tavlorna när jag tog med mina grejer därifrån och jag har letat efter dem hemma utan resultat.

Peter hittade dom uppe i Tärnaby sist han var dit och nu har dom fått komma hem till mig igen.

 

Det känns bra att ha fått tillbaks tavlorna  och nu skall dom få en bra plats hemma i huset i Burträsk.

 

 

Den vänstra är målad 83, den högra är det inget år på , men jag tror den är målad  i början på 90 talet nångång.

Hösten som alltid varit en bra tid för mig har de senaste åren varit sämre. Jag hoppas det blir ändring på det till nästa höst. Då skall jag vara beredd. 

 

 

 

Kommentera här: