Nattens mörkaste timme infaller strax för gryning

Ibland käns det som jag lever världens mest konstiga liv.
Under 3 veckor har jag levt som sambo, mamma, campare, semesterfirande resande genom Sverige m.m... Nu sitter jag plötsligt helt ensam i mitt hus i Vindeln.
Huset är tomt så när som på katterna och jag sitter vid datorn med en whisky och lyssnar på låtar bara jag tycker om....
Jag vet inte om jag skall skratta eller om jag skall gråta åt det hela, men märkigt är det i alla fall......Känslor och intryck dansar tango i min skalle och det är ett enda virr varr i hjärtat. 
 
Som jag tidigare skrev så var dagarna i Byske inte som jag väntat mig. Jag hade på nåt sätt hoppats att mina tjejer skulle knyta nya kontakter med dom andra ungdommarna som var med och att det på nåt löjligt romantiskt sätt skulle kännas som om dom fick nya vänner och att deras blivande besök i Burträsk skulle se annorlunda ut. Hur jag kunde tänka så vet jag inte. Det är tonåringar vi snackar om här. Det är inte bara att fösa ihop och tro att alla skall ha det bra. Tjejerna höll sig undan och dom andra som var med hade egna aktiviteter. Jag hade ganska jobbiga dagar men samtidigt trevligt. Jag kommer inte att göra om det på samma sätt nästa år så mycket kan jag säga.
Hur det blir vet jag inte, men så som jag slets mellan allt och alla vill jag inte uppleva igen. Det är svårt att komma in i ett gansksa sammansvetsat gäng som ny. Man måste ta en plats , vilket jag inte riktigt hade enerigi till just då mycket på grund av min oro för tjejerna.
Jag slets mellan dom, Jimmy och alla andra. Att vara 6 i en husvagn för 4 gick dock bättre än väntat och även om det var trngt och tjejrna spenderade halva tiden sovandes så kom alla överens bra. Det kändes trevligt och på nåt sätt börjar barnen hitta och respekera varandra. 
 
Sista veckan har jag och Jimmy varit på resande fot.  Burträsk -  Vindeln - Leksand - Motala - Göta Kanal - Norrköping - Sundsvall - Rödåliden -  Burträsk. 
 
Riktigt mysigt har vi haft och verkligen njutit av varandra, vädret upplevelserna och att få komma bort.
I samma veva som vi kom i väg släppte alla tankar på alla jobbiga saker. Vi var fullt fokuserade på vår resa och att uppleva,  se njuta och skapa gemensamma minnen.
 
Jag kände på en gång bär vi landade i Burträsk igår att det var en annann känlsa i kroppen -  vardag.
Idag har vi varit på Långnäset som är Västerbottens längsta insjöstrand. Fint och trevligt och grabbarna var med. Solen gassade och det blev några dopp i den varma sjön.
 
Sen blev det dax för mig att packa ihop. TTa Idas moppe och åka hem.  Mycket konstigt. Vi har levt ihop länge nu och plötsligt skall vi bara skiljas åt. Bara ett par dagar, men ändå... Två olika liv med mat planering, barn och aktiviteter. 
Jag skall hem till mitt  liv: Bli sunkmamma , planera mat tillsammans med mina barn, få ihop den delen av mitt liv.
Sen kommer jag hem å swisch är alla borta. Ida kastade sig på moppen och sen sover hon hos Marcus. Vilma skjutsade jag till Rödå och Hundsjön där hon skall sova i tält med sina kompisar. Kvar blev jag , som sagt......
 
I ett tomt hus. Mycket kostigt.... Men det är så mitt liv ser ut just nu, bara att gilla läget
 
 
 
Vi började åran resa med ett stopp på Westerlunds cafe. Jättemysigt och väldigt gott. Riktigt trevigt ställe vid gamla Höga kusten bron
 
 
Övernatade gjorde vi på en Herrgård i Leksand, där vi åt den mest fantastika 4 rätters middag vi nånsin ätit. Riktigt gott, lyxigt och mysigt. 
 
 
Efter middan tog vi en promenad längs Siljans strad. Det var tropisk värme och det kändes som vi var utomlands. Fantastisk kväll
 
 
 
 
Dagen efter bar det av vidare mot Motala. Där bodde vi fint i vandrarhem med mycket mysig omgivning aldeles vid Göta Kanala. En joggingtur längs kanalen, och en kvälspromenad senare.
 
 
Vandrarhemmet
 
 
 
Resans mål var Göta Kanal. Här vid Berg slussar där vi steg på M/S Ceres som tog oss till Borensberg på drygt tre timmar, via slussar, akvedukter och trevliga vyer. Jag som inte är en båtmänniska var lite pirrg innan resan, men vi fick bra platser i båten, bra mat och lite historik om kanalen.
 
 
En  annan lyxbåt mötte vi i den Amazonas liknande kanalen
 
 
 
Ett gäng slussar passerade vi åxå
 
 
 
 
Vi hade inte bokat cyklar för hemresan men på nåt sätt fick Jimmy tag på två, så vi cyklade tillbaks till Berg , där bilen stod. Drygt 2 mil. Mycket trevlig tur måste jag säga. 
 
 
 
Ett besök på Cloetta blev det åxå. Godis grisen Jimmy var i himlen <3
 
 
 
Vi bokade en natt på ett vadrarhem utanför Norrköping. Det mest märkligste ställe man kan tänka sig. Det kommer ett helt inlägg om det stället senare.
 
 
Vi hade iaf ett helt hus för oss själva. På natten gick åskan.... Det värsta åskväder jag varit med om.... Återkommer till det i mitt inlägg om stället...
 
 
Dagen efter tog vi färjan över till Kålmården och vidare norrut. Vi stannade i Vaxholm för att sola och bada lite. Vi hittade en liten strand precis i farleden. Värsta E4 med båtar. Även Finandsbåten Cinderella passerade. Det är Jimmy som står och funderar på om han skall orka planka in på båten eller inte...
 
 
Sista natten spenderades på ett vandrarhem på Alnön i Sundsvall. Lika mysigt som alla andra små ställen. Dagen efter låg vi länge på stranden innan vi rullade norrut. Lunch på IKEA, Middag hos mina föräldrar och sen hem till Burträsk
 
 
På söndag morgon kom grabbarna hem och vi tog båten ut till Burträsk fina strand. Sol och bad. Sen damp i alla fall jag ner i verkligheten med ett magplask. 
Nu sitter jag här i mitt tomma hus. Whiskyn är för länge sedan uppdrucken, även rosé vinglaset..... Bara jag, katterna, min Spotify lista "Pain" och mitt trasiga liv.....
 
Att vara Sunkmamma tar på krafterna. Nu blir det att hänga sista tvätten och sen gå isäng. I morgon skall jag och Vilma plockaa ihop det sista av våra saker i Peters hus och sen stänga även den dörren, hoppas bara på bra strandväder under dagen
 
 
Livet går vidare
 
 
 
 

Kommentera här: